Kambodsja til Vietnam 

Note to self #2; skal man bli spysyk i timesvis, prøv å unngå at det skjer akkurat den dagen man har en 10 timers busstur foran seg! Veldig upraktisk! 

Dagen begynte greit, og vi var plutselig på grensen mellom Kambodsja og Vietnam. Jeg leverte pengene for gjengen i passkontrollen, pent kalles det stampcharge, men vi vet alle at det er korrupsjon og går rett i baklommen til den heldige vakten. 

  
Etter lunsj var plutselig alt ikke like avslappende da en litt for lang biltur ble litt for mye for meg, men 3-4 runder, en heltinne ved navn Kristel, som holdt både hår og poser, og altfor mange timer senere var vi endelig fremme. Denne kvelden skulle vi bo på et homestay. Det hadde jeg egentlig gledet meg veldig til, få et litt bedre inntrykk av det lokale livet og hvordan sånt fungerer. Men, komaklar som jeg var, gikk jeg rett i seng.  Sov fra Kl 19-06, så ingen tvil om at det var litt tomt for energi. Kunne gjerne sovet lenger, men rundt 06 galte den lokale hanen, så da var det bare å stå opp! 

Følte meg heldigvis bedre idag, men generelt tom i magen bare. Vi dro tidlig på the Floating market i elva Mekong Delta. Der drar lokale for å handle varer, som de senere selger videre for høyere pris. Var fascinerende å se systemet de hadde ute på elven og hvordan de reklamerte for sine produkter med å henge det i en bambusstang på båten sin. 

  
Etterpå var det tilbake i bussen, og 5 timers kjøring ankom vi endelig, min nye hjemby for de neste 3-4 månedene, Ho Chi Minh City! Fortsatt veldig sykt å tenke på at jeg blir værende her så lenge! Vi gikk ut for å se oss rundt og bli litt kjent, og fikk også spist lunsj. Heldigvis var første etasje på restauranten en vanlig kafé, så de andre spiste lokal mat oppe, og jeg spiste sandwich nede. Første måltid på 24 timer, så var greit å være litt forsiktig da. 

   
 Første inntrykket av Ho Chi Minh (Saigon) er egentlig veldig positivt! Veldig rent og pent, mange fine bygg og mye spennende å se! Sykt spent på å dra i leiligheten imorgen! Først skal vi nå ha avskjedsmiddag med gjengen her ikveld, men nå ligger jeg nydusjet i sengen på hotellet. Følelsen av å ha en ren dusj, med varmt vann og litt effektiv stråle så jeg faktisk fikk sjampoen ut av håret var magisk! Må innrømme at frem til nå har bena vært mer skitne, og øyenbrynene mer ustelt enn på lang tid, haha!

 I tillegg fant jeg idag cola zero på nærbutikken, sykt fornøyd med det, og definitivt pluss i boka for Saigon city! 

Leave a Reply

