Saigon livin´

Etter mye diskusjoner på lørdagens restaurant, øl eller is til dessert, bestemte vi oss for is. Litt borti gaten gikk vi nemlig forbi en iskiosk på veien til restauranten, men da vi skulle finne den etterpå var den garantert pakket ned og forlatt. Vi klarte verfall ikke å finne noe som lignet på is engang! Og etterhvert klarte vi heller ikke å finne noe som lignet på hotellet vårt heller, haha. Vi gikk flere runder rundt samme park, og da vi endelig fant hotellet, var vi så skuffet over mangelen på is at vi gikk på neste supermarked og trøstespiste der.

Siden denne gang er det mye som har skjedd nå altså. Jeg har flyttet inn i leiligheten, møtt to av fire roomies, vært på krigsmuseum, vært på post-nyttårsfeiring-fest hjemme hos familien til en som jobber i firmaet vi leier av. Vi har spilt bowling, dratt på kino, vært på mest fancy og mer shady restauranter, og satt en kveld på en utebar og så rett opp på høyeste bygningen i Saigon. Og igår dere, igår var dagen da jeg endelig fant brukenes shopping i denne store byen. Vi satt i bilen på vei mot et nytt senter, og plutselig lyste det opp foran meg: TOPSHOP. Lykken var så stor at dere aner ikke! Penger ble brukt og budsjetter ble sprengt, men totally worth it! 

Ok, så sånn her har det noenlunde gått for seg: Våknet nemlig på hotellet på søndag i total panikk. Livredd for både å bli værende her, for å se leiligheten, og ikke minst for å møte roomiene! “Tenk om de er bitches alle sammen?” Turgjengen fikk heldigvis roet meg ned, og tilslutt sendt meg i en taxi i rett retning. Endte i feil retning opptil flere ganger da taxisjåføren åpenbart hadde like dårlig stedsans som meg. Til slutt slapp han meg av utenfor et massivt boligkompleks. Et par minutter senere innså jeg hvordan systemet fungerer, del A og B, bygg 1/2/3/4, deretter etasje 24, og tilslutt leilighet 02.

Leiligheten er helt magisk bra! To etasjer, stor stue med enda større sofa, spisebord og et stort kjøkken (uten ovn og oppvaskmaskin). Panikken tok meg litt da jeg innså vi ikke hadde oppvaskmaskin, men ble fort minnet på av Skott at vi har faktisk housemaid tre ganger i uken, og hun gjør visst oppvasken også! Halleluja for det! Rommet mitt er opp trappen i andre etasje. Der bor de to franske jentene også, men de er ute og reiser, og skal dukke opp om en uke eller to. Rommet er faktisk veldig stort, stor (og steinhard) dobbelseng, med sofa og stort klesskap (klærne mine dekker såvidt benkeplatene inni der. Og det beste er utsikten fra rommet! Hele veggen ut er et stort vindu, med utsikt langt utover Saigon. Spesielt på kvelden er det så fint å se på med alle lysene og alt mulig! Noe annet som også er veldig positivt er at leiligheten har to bad, egentlig tre, men et hører til soverommet til en av de franske. Uansett betyr det verfall at gutta nede har et eget. Skott har allerede gitt litt for mye detaljer om sine doproblemer på grunn av asiatisk mat, så jeg er veldig glad for å slippe å gå inn der, haha!

Ni, en som jobber hos Terranova som vi leier av, inviterte oss bort til sitt bygg med basseng, så vi dro selvsagt dit. Først tok de meg med for å spise lunsj. Nudler, svinekjøtt, andesuppe, herregud så mye mat. Jeg klarte ikke en tredjedel av det, men heldigvis er Skott en stor fyr som spiser mye, så jeg sniker restene bort til han. Anyhow; resten av dagen ble tilbrakt ved bassenget, og bare å nyte. Ni inviterte oss hjem til familien senere på kvelden. De skulle ha fest med familien for å feire at nyttår (Tet) var over. De hadde visst hatt fester både før, under og etter nyttår. Da vi kom dit var det vidåpne dører ut mot gaten, og alle satt rundt småbord og hev innpå både mat og øl. I bakgrunnen var det også karaoke, så resten av familien byttet på å synge diverse vietnamesiske sanger. Fantastisk underholdende!  Ca ingen av familien hennes kunne engelsk, men alle var super hyggelige, og vi fikk servert kjempe god mat! Moren hadde lagd all maten, ca 20 personer, ute på kjøkkenet, på to gassplater! Helt fantastisk god mat, og imponerende hvordan hun fikk det til. Etter noen timer der dro vi med Kim til backpackerområdet i Saigon og var innom diverse barer. Kim er fransk, men opprinnelig fra Vietnam, så er utrolig praktisk å kunne dra ut med henne så hun kan snakke med de lokale også! Endte med å bli en sykt hyggelig første kveld av det ordentlige Vietnam-eventyret!

Mandag våknet vi tidlig, litt ekstra sliten som man fort blir, og da vi lå på hver vår sofa og slappet av, kom plutselig Mick inn døren! Han kom til leiligheten en uke før oss, men dro til Kambodsja. Det gikk ikke lang tid før vi alle tre hadde en latterlig bra kjemi. Jeg og Skott dro til Lottamart for storhandling til leiligheten. Vi prøvde bowling og vi fikk svidd av noen millioner hver, og hadde med oss så mye at vi såvidt klarte å bære det opp i leiligheten.

Kvelden tilbrakte vi med Kim og hennes roomie Manon. Også fransk. Sykt mange franske her, men heldigvis er de foreløpig hyggelig, haha! Først dro vi på en koreansk restaurant for middag. Absolutt ikke det mest vellykkede måltidet, men kul restaurant. Deretter dro vi til en rooftop bar hvor vi så rett opp mot den høyeste bygningen i Saigon. Sykt kult sted!

De siste dagene deretter ble tilbrakt ved bassenget, litt bowling, litt kino og som nevnt tidligere; shopping! Herregud jeg ble så glad da jeg så topshop! Dagen før forsøkte vi shopping i sentrum på diverse markeder. Der selges mye kjente merkevarer som Zara, mango og forever 21. Men, det er varer som har “falt av lastebilen” og derfor har de kun en eller to, og ofte i asiatiske ministyrstørrelser. Ble dermed ganske håpløst, og jeg følte meg som en kjempe der jeg gikk. Heldigvis er Skott både høyere og bredere enn meg, så han hadde enda større problemer enn meg. I tillegg har vi vært på krigsmuseumet, om Vietnamkrigen. Fæl historie der også, men føltes ikke like nært som sist runde vi hadde med slikt i Pnom Penh fordi nå gikk vi bare rundt og så selv uten guide eller noe.

 Det er nå to dager siden første introdag på skolen. Da traff vi alle “newbiene” som de kalt oss, alle som begynner første semesteret nå. Traff også de norske fra MH Oslo, var sykt kjekt å se noen norske fjes igjen. Etter diverse infotimer hadde de lovet å holde “party”. Var ikke helt i den stilen vi er vant med, blant annet ble det servert slush av bønner, weight control Shake og diverse andre sunne, men dårlige saker. Det føltes litt som en barnebursdag, da de også arrangerte diverse leker med ballonger, og en hvor man skulle mate partneren med yoghurt, med bind for øynene. Vi fikk volunteert Mick;

 Senere på kvelden dro veldig mange av de internasjonale studentene til danske Julie. Hun ble 25 år og det var kjempe god stemning. Alle ble fort kjent og virker som sykt trivelig gjeng!

I dag var jeg med Skott, Mick og Mounir (Oslo) på treningssenteret til skolen. Første trening på 3-4 uker, og vi gikk all in. Jeg var helt utslitt, men de fant ut at vi skulle spille basketball, og deretter fotball i timesvis. Herregud så støl jeg kommer til å bli imorgen! 

Leave a comment